4 Octave Wonders Part 2 - Geoff Tate



En av mina absoluta favoriter när det kommer till vokalister är Geoff Tate, sångare i Queensryche.
Han föddes i Tyskland 1959 men han och familjen flyttade snart till Tacoma, Washington.

Han startade sin karriär i bandet "Myth" där han sjöng och spelade keyboard. 1981 började han i bandet
"The Mob" som senare döptes om till Queensryche. När Geoff anslöt sig till bandet hade de redan en demo klar
med undantag för text till låten "The Lady Wore Black". Geoff skrev texten och resultatet blev en av deras bästa
låtar någonsin.





1983 släppte de sin egenproducerade EP "Queensryche".




Queensryche gick sedan från klarhet till klarhet med albumen "The Warning" och "Rage For Order".





Bandet nådde sin kulmen med mästerverket "Operation: Mindcrime".
De grymma albumen "Empire" och "Promised Land" följde men i mitt tycke dog bandet när gitarristen
Chris DeGarmo hoppade av efter "Promised Land".

Från progressiv, fantasifull metal kör de numera rätt tråkig amerikansk rock/hårdrock. Tyvärr var DeGarmo det
låtskrivande geniet i bandet och trots många försök har de aldrig lyckats ens komma i närheten av det.

Trivia: Chris DeGarmo försörjer sig för tillfället som inrikespilot i USA.
Vad fan! Man blir ju sur! Killen jazzar runt i ett flygplan med låtskrivartalang från gudarna innanför pannbenet...

"The Mission" från "Operation: Mindcrime".




Titelspåret från "Promised Land".



Queensryche ångar dock på med blandad framgång och släppte sitt senaste (tema)album "American Soldier" 2009.
Inget album jag plockar fram när jag får gäster. Det får bli min snälla version av recensionen av den plattan.





Vid sidan om Queensryche släppte Geoff ett soloalbum 2002 som inte heller det orsakade några indexförändringar
på börsen. Geoff har angett influenser som Rob Halford och Bruce Dickinson. Han gjorde sin skådespelardebut i
filmen "House of Eternity" och ska skriva musiken till filmen "Fallen Moon". Han har fyra döttrar och frun Susan är
också manager för bandet. Geoff är en stor vin-entusiast och spelar saxofon. Han blev handplockad av Jimmy Bain
och Vivian Campbell (Dio) till projektet Hear 'n Aid där storheter som Halford, Yngwie, George Lynch och
Eric Bloom också medverkade.



Vi avslutar med en av Geoff's bästa sångprestationer to date enligt mig - "Someone Else?" från albumet
"Promised Land". Grymt mycket känsla i det här mästerverket!



http://www.geofftate.com/

http://www.queensryche.com/



Kommentarer
Postat av: lisette A

Najs blogg!

Själv är jag en kvinnlig musiker/låtskrivare/producent/konstnär som driver en blogg där man kan följa min väg upp i musikbranschen med olika knep!

Kika in vetja!

God jul!

2010-12-22 @ 23:06:31
URL: http://lisetteskriver.blogspot.com/
Postat av: Seance

Otroligt bra och intressant bloginlägg ser fram emot fortsättningen i denna eminenta serie.

Queensryche var och är fullkomligt fantastiska fram till och med Empire skivan ungefär som Maiden fram till och med Seventh Son of A Seventh Son skivan. Vad hände med dessa band efter det kan någon förklara detta?

Ändå sitter man där och lyssnar varje gång dessa band släpper en ny skiva med en svag förhoppning att det kanske kan bli iallafall hälften så bra som i fornstora dar. Man tvingar sig lyssna minst 15 gånger noga och tycker men lät inte det där lilla partiet i låten bra. Tills självbedrägeriets tomma mörker sakta omfamnar en och man inser att detta har ingenting med det bandet man en gång älskade att göra.

2010-12-23 @ 02:29:07
URL: http://seance.blogg.se/
Postat av: fredrik

Geff tate är en gudomlig sångare enligt mig! Att han var från tyskland hade jag ingen aning om. Det är nästan så att jag blir besviken. 8)

2011-01-06 @ 13:34:02
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0