Min sammanfattning av 2010


Jag skulle kunna sammanfatta 2010 som året som vände upp och ner på allting. Eller snarare vände det rätt. Från att ha spelat i och drivit Vision i sex år så tog jag steget till att köra Frantic Amber fullt ut.

Det var också i år som jag började blogga och sedan dess har jag rört mig från rockspot (www.rockspot.se/mary) till att hittat hem på blogg.se (maryraven.blogg.se).

2010 blev även det år som en av mina absoluta favoritsångare, Ronnie James Dio, dog. Jag kan forfarande inte förstå det. Att mannen som förmodligen förändrade större delen av hårdrocksvärldens sätt att sjunga har gått i graven har jag svårt att acceptera. Dock så hoppas jag förstås att han nu får vila i frid.

Detta och mer kommer jag berätta om nedan, så om ni känner för en lite längre läsning än vanligt så sätt er bekvämt. :-)

Banden

Detta år har verkligen gått i Frantic Ambers namn för min del. I januari lade jag efter mycket om och men Vision på is. Och sedan dess och ett år framåt har det varit ett redigt slit med att bygga Frantic Amber från nästan ingenting till det vi är idag med inspelade låtar, full sättning och livegig.

Här är lite bilder från min tid i Vision.

Vision genom åren...

Frantic Amber startades 2008 som projekt men det var när jag la Vision på hyllan som Frantic Amber på allvar skulle börja ta de stapplande stegen till att bli ett band. Vid den tiddpunkten var det bara jag och sångerskan kvar i bandet. Vi behövde alltså då hitta leadgitarrist, basist och trummis. Det visade sig att de stegen som skulle tas för att projektet skulle bli ett fullfjädrat band inte alls visade sig bli speciellt stapplande, då mycket i banden har gått i rekordfart i bandväg för min del. Det tog verkligen inte lång tid att hitta medlemmar. Efter mindre än två månader hade vi en full sättning av tjejer som var redo att spela metal.


En av de första bilderna på Frantic Amber

En månad senare tog vi de första bandbilderna och den 22:a maj hade vi vårt första gig på Ekenstock Festivalen i Haninge tillsammans med bl.a. FKÜ, Bibleblack, Tyranex och Sterbaus. Strax efter bar det iväg till Sweden Rock Festival för att spela på Alarmscenen på lördagen. Tyvärr fick jag missa KISS på stadion som var samma dag men tack och lov kunde jag se dem i Malmö dagen efter.


Sweden Rock-giget Foto: Rasmus Lindgren / Festivalphoto.net

Snart började vi investera i ny utrustning vartefter vi började spela in våra låtar (några av dem som redan låg uppe spelades om och såklart de nya). Det visade sig ta rätt mycket tid att micka upp rätt, få rätt ljud osv och med vanligt förekommande citat från min sida som: "Tjejer, jag har hittat ett nytt gitarrljud här, så vi skulle behöva spela om..." är jag glad att alla i bandet stod ut med mig! :-)



Första versionen av "Wrath of Judgement" gjorde vi dock klar först så vi kunde spela videon vi hade planerat. En nyinspelad låt är bättre än ingen låt tänkte vi, och en nyinspelad låt med video är ännu bättre. Den låten hamnade sedan på en Close-up-skiva och i skrivande stund har den 45.000 visningar på Youtube.

En rolig anekdot från videoinspelningen är när strob-ljus-klippen skulle filmas så sket vi tyvärr i 30 sek-regeln för strob. Vi tänkte "va fan är det för skit, vi kör på". Haha, ingen av oss trodde att det var speciellt farligt men flera av oss hade verkligen problem med både balanssinne och huvudvärk 2-3 dagar efter inspelningen. Och tre av fem av oss spydde också flera gånger om dagen utan annan anledning under dem dagarna. Vi tänkte "antingen har vi fått någon konstig magsjuka simultant eller så är det strob:en..."


Bilder från videoinspelningen



Lagom efter vi släppt videon så tog vi nya bilder och strax efter det så gigade vi i lilla Sävsjö med banden Hysterica, Gormathon och De Van. Racet med fyra band + ett förband avslutades med att alla band kom på scen på den sista Hysterica-låten och sjöng med, plus efterföljande efterfest förstås till klockan sju på morgonen, haha!





På väg till Sävsjö...


Frantic Amber on the road



Vårt gig på kulturhuset i  Sävsjö. Foto: Joakim Bergquist, Patrick Forsgren

Under hösten började vår demo ta form och i december släppte vi de fem nyinspelade låtarna på myspace och jag har fixat designen på skivan så den är klar för tryck i januari. Nedan är designen på demon och en av de nyinspelade låtarna (The Awakening) i lyssningbart format.



Hitta fler artister som Frantic Amber Myspace Music


Årets sista gig gjordes också i musiktävlingen Metal Tryouts på Kolingsborg i Stockholm. Vi gick roligt nog vidare i tävlingen och ska nu spela på finalen som kommer vara på RoQ vid odenplan den 29:e januari!


Giget på kolingsborg. Foto: Emelie Lager

Bloggen
Det var i mars jag startade min första blogg på Rockspot (www.rockspot.se/mary) men då jag inte var nöjd med vare sig funktionaliteten eller designen där bytte jag snabbt till blogg.se, då under namnet Raven (raven.webblogg.se).

då började jag blogga en del men tröttnade faktiskt efter en stund och lät dessvärre bloggen vara medan en massa andra roliga saker hände i min tillvaro. I juli började jag faktiskt sakna bloggen och återupptog den, och det var också då jag slog ihop mina bloggnamn till Mary Raven (maryraven.blogg.se). Från att bloggen bara handlade om mitt liv och det jag gjorde så utökades den med tiden till att även innehålla tips inom mina intressen musik, film, spel och TV-serier.



Rockspot-bloggen som blev....



Men för att vidare summera 2010 vill jag presentera....

Fem av de bästa skivorna, filmerna och spelen i år (enligt mig):

Skivor
Watain - Lawless Darkness, Iron Maiden - , The Crown - Doomsday King, Nevermore - Obidian Conspirasy, Masterplan - Time To Be King



Bästa konserterna som jag sett i år:

Watain (Klubben/Stockholm), The Crown (Summer Breeze, Tyskland), Hypocrisy (Summer Breeze, Tyskland), Slayer (Sonisphere/Stockholm), Kiss (Malmö Stadion)


Biofilmer
Alice in Wonderland, Inception, Saw 3D, Harry Potter 6, Narnia - Kung Caspian och skeppet gryningen



Spel
Fallout 3: New Vegas, Assassin's Creed: Brotherhood, Alan Wake, Heavy Rain, Star Wars: The Force Unleashed II


Årets upptäckt: Be'Lakor



Hitta fler artister som Be'lakor Myspace Music

 

Father of the Sign \m/

Något som verkligen påverkade inte bara mig, utan en hel metal-värld i år var förstås att Dio lämnade alla trollkarlar och drakar kvar på jorden medan han själv for till himmelen... eller helvetet. Och påtal om himmelen eller helvetet såg jag Heaven and Hell på SRF 2009 (med förskräckligt ljud, men Dio var fantastisk som alltid) och hade verkligen sett fram emot deras framträdande på Sonisphere. Men han rycktes ju som sagt ifrån oss alla på tok för tidigt. Att Jorn Lande gjorde låten "Song for Ronnie James" på en hel skiva med Dio covers hade faktiskt väldigt lite med både Dios sjukdom och att han sen gick bort att göra. Ändå blev det den mest passande och träffsäkra hyllning jag sett på väldigt länge


Jorn Lande "Song for Ronnie James"



Gott nytt år på er!!

Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Underbart sammanfattat.

2011-01-01 @ 13:26:45
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Seance

Händelserikt år! Bra skrivet och intressant.

2011-01-01 @ 20:39:43
URL: http://seance.blogg.se/
Postat av: Kim

Händelserikt år! :) Håller med om, KISS på Stockholm stadion, Fallout 3, R.I.P Ronnie James Dio.

2011-01-03 @ 08:35:54
Postat av: Dark Angel

WOW!!! always cool to read you and see the pics ;)



Man u're now a gore nurse ?ahaha



can't wait to get this demo into my player!



love

f

2011-01-03 @ 19:22:47
URL: http://www.metalzoneprod666.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0