Summer Breeze - en resa till Tysklands Sweden Rock Festival Del 4

Schemat började tidigt på lördagen, faktiskt redan vid kl. 11.00(!). Det var ett band som heter Be'Lakor som fick spela så tidigt, ett relativt nytt och asbra melodiskt dödsmetal band från Australien. De hade bokat det giget tillsammans med en massa andra gig runtom i Europa men två veckor innan dem skulle åka fick det hela turnén förutom Summer Breeze-giget avbokat på grund av en oseriös bokare. De vädjade till fansen via hemsidan om de kunde tipsa om gigställen då ekonomin plötsligt inte gick ihop för att åka till andra sidan jordklotet för en spelning. Det hjälpte tack och lov, och dem fick ihop fyra-fem gig utöver det här. Inget i Sverige dock...

Här lyckades jag fånga lite av spelningen på bild:


Vi valde dock att sitta en bit bort i skuggan för att inte bli helbrända nu när solen stod högst upp på dagen.

Den här dagen var den hetaste dagen av alla dagar. Det kändes nästan tropiskt så jag ville knappt lämna paraplyet i tältet. Lösningen blev att införskaffa hatt!


Den nyinförskaffade hatten... Kan säga att hattarna sålde som smöt i solsken den här dagen.

Schemat fortsatte med Sepultura, Korpiklaani, Dark Funeral, Children of Bodom, 1349 och inte minst The Crown. Jag har väntat i 10 år på att få se The Crown, jag berättar mer längre ner men hur som helst, det var verkligen ett av bandet som drog mig till Tyskland överhuvudtaget. Men det var även en annan spelning som var lite speciell nämligen Dark Funeral för det var sångaren i Dark Funerals sista konsert med bandet. Nu lyssnar inte jag så mycket på på Dark Funeral, men desto mer på hans nya band med Kristian Niemann närmare bestämt Demonoid. De är asbra! Så jag var ju tvungen att se Dark Funeral...

Hur som helst, det var ett tag kvar tills dem andra banden började så vi tog det lugnt och satt och drack vid tälten. Det blev jäger-redbull, pina colada och inte minst öl!


Marcus, Jonas och Sandra




Hatt, solglasögon och skugga var the shit!

Sepultura var verkligen inget vidare, det kändes ungefär som man skulle kunnat förvänta sig när huvudpersonerna i ett band har lämnat, lite som ett halv trött coverband. I alla fall om man jämför hur Cavalera Conspiracy levererar live. Såg dem på Metaltown förra året - asgrymma! Korpilaani fortsatte men jag visste faktiskt inte varför jag lagt upp dem på schemat, tyckte inte det var bra alls. Någon hade tipsat mig om att se dem och dem var precis efter Sepultura så jag tänkte ge dem ens. Tyvärr så gick det inge bra då.

Vi gick tillbaka till tälten och krökade till var dags för Dark Funeral. Dark Funeral gjorde ett bra gig och sångaren sa några ord på slutet och tackade alla fans och bandet för den tid som varit. Här följer ett par klipp från konserten.







Precis efter Dark Funeral var det mer eller mindre bara att vända sig om för att se Children of Bodom eftersom det var på scenen bredvid. De hade en lite konstig backdrop måste jag säga för vi kunde inte låta bli och tycka att det såg ut som det stod Children of Bacon...


Lite dålig skärpa men ni ser vad jag menar. Det hjälpte ju inte med bacon-bakgrunden...

Snart var et dags för kvällens guldkorn och festivalens höjdpunkt för min del - The Crown! Länge har jag väntat för att få se dessa grabbar då jag först upptäckte dem för 10 år sedan. Det var så nära att jag skulle få se dem redan då, trots att deras ända gig i Stockholm var på Anchor och det var 21 årsgräns och jag var under 18 år. Jag gick in innan dörrvakterna kom och väntade och väntade tills alla pengar tog slut. Eftersom det var flera timmar kvar tills dem började spela så så ville jag gärna köpa något till innan och så tänkte jag mig inte för när jag gick ut för att hämta pengar. När jag kom tillbaka ville vakterna ha leg och jag kom inte in. Ett år efter det Anchorgiget upplöste de bandet. Det misstaget har jag fått leva med sedan dess, 8-10 år senare. När de sedan återförenandes förra året blev jag så glad att jag fällde tårar. Här ser ni min höjdpunkt på festivalen som även blev festivalens höjdpunkt för många som såg det. För så bra var dem, läs mer nedan.

När introt och första låten kom igång så ställde sig håren rakt upp min i nacke genast upp och jag hade verkligen problem att stå still och filma! Till slut så gick det bara inte som ni ser och jag headbangade som en galning. Grejen var att de var snortajta och hade dessutom grymt ljud! Och ovan nämnda anledning ovanpå det. Det var verkligen helt fantastisk och jag hade gärna filmat mer men det gick bara inte. De var verkligen en perfekt avslutning på festivalen och jag brydde mig inte ens om att se det sista bandet för kvällen. Jag gick bara helt salig tillbaka till tältet. Se gärna själva och bilda er en egen uppfattning.





Kommentarer
Postat av: michalw

Härligt när man äntligen får se band som man länge velat se :)



sv: Jo, precis. Jag recenserade ett par biografier i gymnasiet, medan alla andra hade vanliga romaner. Då blev det mer som att jag sammanfattade boken jag läst. Romaner har jag aldrig direkt gillat, finns en handfull jag lyckats läsa ut.

Men det är som du säger, när jag ska skriva om biografierna jag läst så blir det inga recensioner, utan mer omdömen. Men det kommer nog bli bra det med :)

2010-09-09 @ 17:11:56
URL: http://michalw.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

sv:

Jag skulle köpa saker till mig och hemmet samt Kevin, sen skulle jag bjuda en polare på en resa till vegas (vi skulle åka ihop), sen skulle jag ta dagarna som dom kom och göra det jag vill...



Fick du mina andra kommentarer ang. att jag spelat i band osv?



Tänkte köra intervjun i veckan som kommer så du/ni vet, med eller utan slutorden är upp till er :D



Hoppas ni hade skoj på båten med.



Rock On!

2010-09-11 @ 12:03:27
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

sv:

Jo det var synd att man missa båten och det hade även varit skoj att gå på Hysterica också så klart.



Du kan kolla in kategori "Forgotten Words" där står "allt".



Låter bra, kolla på och skicka...

2010-09-11 @ 14:19:11
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

sv:

Tackar, gilla du också det du hörde??

För att svara på den frågan så hänvisar jag till: http://grimgoth.blogg.se/2010/august/draw-the-line.html

2010-09-11 @ 14:52:38
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

sv:

Hoppet är väl inte helt dött, men jag måste iaf träna min röst igen om jag ska börja med musiken igen, så vi får se hur det blir...



... http://www.myspace.com/blazingobscurity

En av våra sista låtar på den sista demon som det var två låtar på.

2010-09-11 @ 15:05:31
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

sv:

Tack och tackar för berömmet, jo det är kanske lite synd, röstmässigt var jag på topp då och hade mer att ge men så är livet ibland ;)



Nej, inga texter ligger upp dock kan jag skicka den texten till låten som du lyssna på via länken.

Vill du kanske jag kan lösa flera låtar i mp3 åt dig med eller varför inte rent av skicka sista samlings släppet som släpptes i costa rica i 150X på band till dig??



Det är helt okej för mig, då kommer den upp i veckan.



Minns inte men vi var säkert ute i praken eller liknande ;)

2010-09-13 @ 09:59:20
URL: http://grimgoth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0