Big Four - Ullevi

Den 3:e juli var äntligen dags för Big Four! Det är knappt att jag fortfarande inte kan fatta att Big Four faktiskt kom till Sverige?!? Och jag var ändå där... Ja, så stort var det, för mig i alla fall. Att se dessa fyra jättar tillsammans, som jag gillar allihop, rakt efter varann var en sak som jag hade på listan att göra i år, oavsett om de kom till Norden eller inte. Faktum var att jag hade spanat in mig på att åka till England för att se dem, för där var de minsann bokade. Men nog började man ana ugglor i mossen när Slayer och Megadeths spelning i höst ställdes in på grund av näraliggande konkurrans... Men inte ens då vågade jag tro att de faktiskt skulle komma till SVERIGE!



Så ni förstår kanske hur glad jag blev? Eftersom jag fått en biljett till Slayer/Megadeth-konserten av Marcus i julklapp så bytte han den mot en biljett till Big Four åt mig och det kändes naturligt att åka tillsammans ner nu, även om vi gjort slut. Resesällskapet ner blev då Marcus och Jimmy från Sterbhaus och jag och Sandra från FA. Tidigt kl. 7 på morgonen hade det bestämts att vi skulle åka. Jag och Sandra hade dock varit ute dagen innan och lyckades väl inte komma hem förrens vid fem-snåret så mycket sömn blev det i allafall inte innan vi åkte... Men då när det väl var dags att åka så lyckades vi tjejer paxa baksätet och kunde därmed få lite sömn och lite mindre bakfylla (hahaha) på vägen dit.



När vi väl kom dit vid halv ett så undrade vi lite (läs jag) om varför vi åkt så tidigt för? Inte ens det goda pastahaket vi alltid brukar äta på när vi är i Göteborg hade öppnat! Hungriga gick vi runt tills stället öppnade, men väl där så var allt ok för vi fick både god mat i oss samt påbörja festandet med lite öl. Efter lunchen gick vi till bilen och förkrökade lite, ingen av oss brukar gilla den blaskiga ölen som alla konserter har. Och finns det egenligen något som slår redbull/jägermeister i solen? Inte mycket i alla fall!



När klockan började dra ihop sig så började vi röra oss mot området och träffade på en massa trevligt folk, inte minst från Close-up med både Robban och Peter på plats. Vi gick in med dem och först ut var de supertaggade Anthrax!

ANTHRAX



Anthrax var verkligen glödheta, de är nog det band som har mest att vinna på en sån här turné med Big Four samlade, och de visade dem verkligen att de inte tänkte lämna till slumpen. Tajt, välspelat och med den förmodligen bästa sången för kvällen så visade dem att de verkligen är kvar i game:et. Tyvärr var ljudet inget vidare, basen slog igenom hela tiden och de enda diskanterna eller midtonerna man hörde var sången, i alla fall där vi stod. Jäkligt tråkigt att inte höra gitarrerna ordentligt. Men det gör ju att man ser ännu mera fram emot att de kommer tillbaka till Skandinavien. Jag hoppas att de gör det är lika hungriga då!



Anthrax setlist:

1.Caught in a Mosh
2.Madhouse
3.Antisocial
(Trust cover)
4.Indians
5.Fight 'Em Till You Can't
6.Only
7.I Am The Law



MEGADETH

Nästa band till rakning var Megadeth! Som konstigt nog inte hade någon backdrop... Medans Anthrax hade en skitsnygg stor backdrop så hade Megadeth varken backdrop eller närbildsvideon på som det fanns möjlighet till. Kanske hade de inte kommit överens med vad de skulle ha med Metallica, eller var lata, ingen vet. Något som de inte var lata med var såklart musiken. Megadeth är ett av de tajtaste banden jag sett live, de leverar ALLTID. Så även här, dock inte med samma glöd faktiskt som Anthrax.



Av de Megadeth-spelningar jag sett så var detta faktiskt den sämsta, varför har jag svårt att sätta fingret på då de spelade grymt bra som vanligt, men det var nåt i utstrålningen som var annorlunda. Megadeth hade också samma problem med ljudet, i början hur som helst. Efter tre låtar gick alla ut, lite som man undrade varför men när de kom in igen och började på nästa låt så hörde man att gitarrerna var mycket högre. Nu hörde man både gitarrer, bas, trummor och sång utan problem och gitarrljudet var grymt! Basen slog dock fortfarande över ibland, den verkar göra det rätt ofta nu, det var ju likadant på Sweden Rock?





Megadeths setlist:

1.Trust
2.In My Darkest Hour
3.Hangar 18
4.Wake Up Dead
5.Head Crusher
6.Symphony of Destruction
7.Peace Sells
8.Holy Wars... The Punishment Due





SLAYER



Sedan så äntrade Slayer scenen och drog igång med låten "Disciple ". Fan vilket drag var! Slayer rentav krossade Ullevi med tajt välspelad thrash och energi. De gjorde det totalt bästa giget av alla band enligt mig. Som alla tidigare så var det problem med basljudet men gitarrerna hördes redan från början, i alla fall där vi stod. Det enda man skulle kunna säga om detta gig var att setlisten inte var den bästa, faktum var att deras setlist när de spelade på Sonisphere var 10 ggr bättre.





Slayers setlist:

1.Disciple
2.War Ensemble
3.Postmortem
4.Hate Worldwide
5.Mandatory Suicide
6.Chemical Warfare
7.Snuff
Encore:
8.South of Heaven
9.Raining Blood
10.Black Magic
11.Angel of Death



Det var en glad Araya på Big Four i Göteborg! Han verkade vara mycket nöjd med publiken.. Till slut tog han faktiskt fram en kamera och filmade publikhavet, se videon nedan. Det är nästan så man börjar tro att svensk publik är speciell...





METALLICA



Slutligen så var det dags för Metallica och nog för att de andra banden hade gjort jäkligt bra gig så har Metallica något extra som trots en del missar (främst från Kirks sida) gjorde Metallica-spelningen en upplevelse utöver dem andra. Spelmässigt och energimässigt vann Slayer men Metallica hade bättre setlist. För en gångs skull så körde nämligen Metallica 90% gamla låtar, va fan säger man när de startar konserten med "Hit the lights"?!





Jävligt bra var det, inte minst för att Lars en gångs skull så körde med klick live... Så det var tajt också! Antingen kände de att de behövde höja ribban lite när de skulle spela med de andra banden, speciellt Megadeth och Slayer är ju alltid snuskigt tajta. Men jag vet inte, kanske spelade även TV-inspelningen gjord av SVT in i det beslutet? Jag hoppas dock att han fortsätter med det, för det faan så mycket bättre än på t.ex. när de spelade på Sonisphere.


Se, Lars med klick!


Jag och Sandra var mycket nöjda med kvällen!



Metallicas setlist:

1. Hit the Lights
2. Master of Puppets
3. The Shortest Straw
4. Seek & Destroy
5. Welcome Home (Sanitarium)
6. Ride the Lightning
7. The Memory Remains
8. All Nightmare Long
9. Sad But True
10. The Call of Ktulu
11. One
12. For Whom the Bell Tolls
13. Blackened
14. Fade to Black
15. Enter Sandman
16. Am I Evil? (w/ Megadeth & Anthrax)
17. Damage Inc.
18. Creeping Death




För mig var det en historiskt händelse att se dem tillsammans, även om de första tre banden enligt mig kunde fått mycket mer tid än vad de fick. Metallica, även om jag älskar dem, behövde inte göra Big Four till en Metallica-konsert med tre förband. Vi kom dit för att se Big Four, nu kände jag fortfarande att jag gjorde det med tanke på hur bra det var, men vissa i vårt sällskap i alla fall var besvikna på det.



På slutet så gick nästan alla band upp (Metallica, Megadeth och Anthrax) och jammade låten "Am I Evil?" tillsammans. Det var verkligen mäktigt att se. Innan låten satte igång fick man till och med se James Hetfield och Dave Mustaine ge varandra en kram på scen. Man trodde nästan inte sina ögon...


Dave och James precis efter kramen på scen...

För er som missade giget både på plats och när det kördes live at SVT i söndags så går det i repris imorgon på SVT 24 mellan 20:00 och 02:00!



Kommentarer
Postat av: Timmy

Eller så kikar man på reprisen när man vill på SVT Play: http://svtplay.se/v/2472097/the_big_4/big_4_del_1?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2472109/sb,p161102,1,f,-1 :D

2011-07-08 @ 12:22:46
Postat av: Kim

Kunde inte ha sagt det bättre sjlv. Var på plats och upplevde en underbar kväll på Ullevi. :)

2011-07-08 @ 12:41:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0