Nya rör i Mesan


Ett paket från USA låg och väntade på mig...

Efter ett halvår med de gamla rören är det dags att byta rör. Egentligen har det varit dags länge men rör kostar och är kanske inte det man helst lägger pengar på om det inte är time för inspelning. Nu börjar det dra ihop sig för inspelning igen eventuellt och rören är så slut så jag nästan hör rysk radio.


Rören låg väl inpackade för att inte gå sönder under frakten. Det följde också med en instruktion med vad man skulle tänka på när man bytte rör, den är längst ner på bilden.

Den här gången tänkte jag pröva några andra rör är Electro Harmonix EL34 som jag brukar köra med i min Mesa Boogie (Dual Rectifier). Jag har nämligen hittat en sida som heter Eurotubes.com där en kille i USA gör specialihopplockade kit med rör för olika ändamå. Om ni inte är nyfikna redan så se exemplet nedan:


Mesa Dual Rec KT88 - GZ34 - High gain pre option
Price: $248.00
Description: A quad of the JJ KT88's with 5 JJ ECC83S's, 3 hand picked high gain tubes for V1, V2 & V3 & a balanced ECC83S for the phase inverter in V5 with 2 JJ GZ34's to replace the stock 5U4's. Not recommended for the faint of heart or low volumes! Will vaporize small animals... Please note that the KT88's will NOT fit in the Rac mount Dual rec's!


Det gamla röret till höger och den nya röret (tjockisen) till vänster.


Enligt instruktionen var det viktigt att rengöra kontakterna med hjälp av elektonikspray som man spreyade på undersidan av rören. Sedan skulle man "vicka" fast rören så smutsen försvann.


Kitet i exemplet ovan och desto fler till Mesa Dual Rectifier kan ni hitta här! Till slut fick det bli dessa:

Mesa Dual Rec Integrated Quad standard Retube with KT88's and KT66's
Price: $201.00
Description: This is a kit I put together for for drop tuned Metal players who want a "kill on contact" low end but who have out grown the scooped mid thing and need a good cutting solo voice. This Retube kit includes an Integrated quad with two KT88's to handel the thunder and punch and a pair of the KT66's to give you a great open mid and high end that cuts and crunches up at higher volumes. For the front end four standard ECC83S's for a rich warm tone and a balanced ECC83S for the phase inverter in V5. These are used in the 6L6 mode and can be run in the Bold or Spongy mode in solid state or tube rec mode with the stock 5U4's or better yet the GZ34's. These are plug and play with no bias mods.


Eftersom jag kör ganska nedstämt (C standard) så tyckte jag att dessa lät intressanta. Skönt också att man inte behövde ändra några bias-inställningar. Även om jag också är ganska nyfiken på The Vaporizer ovan... ;-)


De nya rören insatta!

Något som är skönt med Mesa och Engl är att man kan byta rör själv för att man sällan behöver fixa bias-inställningarna. Med Marshall behöver man i princip alltid fixa bias och därför sällan byta rör sjäv. 


Min förstärkar-bebis!

Hur blev resultatet då?
Jag måste säga att det är svårt att säga något än då jag knappt fått möjlighet att spela in dem än och repa med dem. Hittills har jag bara småprövat dem i replokalen och spelat ett gig med dem. Det jag har märkt är dock att tonerna framkommer mycket bättre, och det är något som faktiskt inte låter så bra (i mina öron i alla fall) när jag spelade med en vanligt stämd gitarr (E standard), men det underlättar ju verkligen när man spelar så nedstämt som vi gör. Dock så kändes det som jag ville ändra mina EQ-inställningar, framför allt minska diskanten och faktiskt höja basen lite. När jag gjorde det lät det kanon på giget vi hade på Harry B James. Men dessa ska provköras ännu mer så vi får se vad slutbetyget hamnar på sen. Kanske tar Vaporizern nästa gång? ;-)


Det fick blir en liten Tube-girl-kopp från Eurotubes också! ;-D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fan va nice !!! Bra info du lägger ut !!!

2011-04-12 @ 23:37:07
URL: http://chamberofhorror.blogg.se/
Postat av: Annely

SV: tack igen! :D



Jag ska höra med henne imorgon, hör av mig till dig angående korsetten! ;)

2011-04-13 @ 00:02:22
URL: http://ereshkigal.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Kalas! rena musikskolan den här bloggen är bäst!

2011-04-13 @ 00:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0