My Gear - Del 6 Jackson Custom



2009 köpte jag gitarren jag velat ha så länge. En Jackson Custom med bl.a en Fernandes sustainer-pickup.
Flavia från Drain STH var ägaren och efter hon gästspelade på en Vision-demo fick jag erbjudandet att köpa
gitarren för 10.000. Jag velade länge och väl men till slut slog jag till och köpte den.


En skitsnygg, lättspelad gitarr och sustainer-micken är verkligen fantastisk och håller
tonerna i oändlighet.

Nigel Tufnel förklarar lite om sustain, precis så här är min Jackson också:




Men ljudet... Jag var inte riktigt nöjd med ljudet och det är kanske lite konstigt med tanke på att det är en
handgjord Jackson. Men jag hade något metalliskt bi-ljud när jag spelade och min vana trogen öppnade jag
på locket på baksidan och plockade fram lödkolven... Stallmick var en Seymour Duncan Invader som jag tror
är deras hårdaste passiva pickup men jag gillade inte riktigt ljudet, lite mycket BRÖÖÖÖÖÖL och inte så mycket
ton. Så bort med den och sustainer-micken kopplades ur och en nyinköpt EMG HZ fick agera stallmick istället.

Tillbaka till repan för test och visst, det lät mycket bättre men nu saknades lite klös så nästa steg var att gå
från EMG HZ som är passiv till den aktiva EMG 81. Nu hade jag inte tålamod att beställa och vänta så jag
"lånade" stallmicken från min Warlock.



Nu har jag visserligen inte fördelarna med sustainern längre men ljudet är iaf mycket bättre.
 

There. Alla mina gitarrer är nu redovisade och det känns som jag kanske har ett par gitarrer för mycket men
lik förbannat spanar man efter nya hela tiden. The curse of the metal guitarist, I guess...




Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Glad Påsk och hoppas du får en bra sådan!

2011-04-22 @ 12:25:00
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Kim

Man kan aldrig ha för många gitarrer... :)

2011-04-25 @ 21:53:52
Postat av: Kim

Man kan aldrig ha för många gitarrer... :)

2011-04-25 @ 21:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0