Taste of Chaos på Hovet



Kan erkänna att Disturbed var enda anledningen till jag ville gå på Taste of Chaos, men det var anledning nog! Var länge sedan jag såg dem och de gjorde ett grymt gig senast jag såg dem på Arenan. Att de också nyligen släppt nytt (Asylum) och en bra skiva dessutom gjorde ju inte beslutet svårare!



Vi kom dit vid nio-tiden då vi inte var säkra på när Disturbed började. Vi började med att ta en öl för att sedan gå och titta var våra platser var. Papa Roach var igång och var nog helt ok om man gillar den musiken. Ljudet sög dock, sången var på tok för hög, den stackars gitarren hördes dåligt och inte var det något bra gitarrljud heller. Det enda som lät bra ljudmässigt var trummorna och basen. Måtte Disturbed ha bättre ljud tänkte vi.



Jag hade blivit tipsad av en kompis att kolla in bandet As I Lay Dying som skulle spela precis innan Disturbed på den lilla scenen. Ja ni läste rätt, det var TVÅ scener igår på Hovet. De hade spärrat av Hovet på hälften så den stora scenen hade hälften av platserna och den andra delen av Hovet hade både baksidan av den stora scenen, den lilla scenen och en slags golvuppbyggnad för den lilla scen så folk varken behövde stå i trappor eller sitta och titta åt fel håll. Jäkligt cool grej faktiskt, det bidrog till trevlig festivalkänsla på Hovet. Detta borde göras om fast med ännu bättre band! ;-)



Hur som helst, As I Lay Dying var det. I den lilla anordnade salen skulle det gå in 1000 pers och det var först till kvarn. Var man för sent ute så fick man inte komma in för vakterna. Hur de lyckades räkna folk låter jag vara osagt för mycket folk var det. När bandet körde igång blev publiken som galen därframme. Att jämföra med Papa Roach då som kanske hade två-tre små moshpits, så var större delen av As I Lay Dyings publik involverad i en fet moshpit. Jag tyckte dem var bra faktiskt, sköna melodier och riff och inte en enda låt utan gung. Kunde gärna vara utan pojksången som de har ibland, men annars sköna låtar. Sen inte att glömma, de hade nog det bästa ljudet för kvällen, eller i alla fall av de tre senare banden. Bra nivåer, bra ljud på gitarr, bas och trummor. Så här ska det vara!



Efter As I Lay Dying så gick vi tillbaka till våra platser på stora scenen. Det märktes att många var spända när Disturbed kom på scen, många verkade ha köpt biljett just för dem. Disturbed hade en stor skärm  bakom sig som täckte hela scendekoren med abstrakta videosekvenser. Snyggt! Men när det kom till ljudet besannades våra farhågor. Det var minst lika dålig mix som på Papa rouch. Gitarrljudet var dock bra här, både bra och lagom högt men sången var istället ännu högre. Det lät som den låg på allting annat och då blir det svårt att lyssna på något annat. Det är tur för David Draiman att han sjunger så pass bra som han gör, för det är inte speciellt förlåtligt mot rösten när sången ligger så högt i mixen, det märktes nämligen på Papa Roach...



Disturbed körde i en timme och ljudet blev inte mycket bättre, istället hade ljudteknikerna problem med att ratta nivåerna på körerna som kunde gå upp och ner i ljudnivå mitt i en mening. Vad hade de anlitat för ljudtekniker egentligen? Först skämtade vi om att de tagit en ljudtekniker från idol eftersom sången låg så högt, men när vi hörde det där så insåg vi att en sån ljudtekniker förmodligen hade gjort ett bättre jobb t.o.m. Har inte så stora band sina egna ljudtekniker som varken behöver bli förvånade eller få panik och sänka när det kommer in körsång? Kanske är jag skadad av mitt egna intresse för ljud, men det hela var faktiskt lite pinsamt. De borde tagit in ljudteknikern från den lilla scenen istället eftersom han gjorde ett betydligt bättre jobb. Hur som helst, ni får höra själva, här är lite videos.













Kommentarer
Postat av: Fredrik

Fan vad nice! Hade också velat sett Disturbed. Det finns fördelar med att bo i huvudstaden. :)



Övriga band är väl ganska ok, As I Lay Dying har ju en del låtar med riktigt bra ös och högt tempo. Papa Roach har i alla fall en riktigt bra låt, Hollywood Whore...



Ha en bra helg!! \m/

2010-11-19 @ 09:40:43
URL: http://kreem.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Sv. Kan tänka mig att rap-sången inte var nåt vidare. Hade hoppats att rap skulle försvinna ur metal, men hellre rap än en massa emo-det-är-så-synd-om-mig-gnäll. :)



Ja, kul med gamla bilder. Men fortfarande tråktigt att se håret, saknar det ibland nu för tiden. :)



hadet bra! \m/

2010-11-19 @ 11:19:13
URL: http://kreem.blogg.se/
Postat av: Seance

Tusen tack för ditt reportage från Taste of Chaos! Riktigt bra! Kul att se bilder och videos jävlar vad Draiman sliter med rösten verkar inte ha återhämtat sig sedan de fick ställa in spelningar i U.S.A p.g.a. röstproblem.As I Lay Dying ska jag kolla upp mer tack vare din blog verkar intressanta.

2010-11-19 @ 13:14:28
URL: http://seance.blogg.se/
Postat av: Fred

Jävligt snygga bilder... Vi får väl slå oss ihop å ta över scenen...

2010-11-19 @ 14:49:06
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/
Postat av: Lina

Bra inlägg! As i lay Dying har jag inte mycket för men hade varit kul att se Disturbed!

2010-11-19 @ 19:30:07
URL: http://amiinside.blogg.se/
Postat av: Grodan

Ååååh, hade velat vara där ju! Jävla pengar som ska förstöra allt..

2010-11-19 @ 21:10:17
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/
Postat av: [lisabjernhagen]

sjukt nice inägg!



sv: åh, thanks :D kanske blir den då!

2010-11-20 @ 15:53:23
URL: http://lisabjernhagen.com
Postat av: Heyli

så du var där! vet du jag tyckte jag såg dig, men minns inte att jag läst något här om att du skulle dit så jag trodde jag såg fel. men då va de nog du ändå!



jag tyckte de va bra jag, kan ju inge om ljud och sånt så jag vara bara lycklig att äntligen få se disturbed :)

2010-11-20 @ 19:54:22
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fina bilder, bra skrivet. Såg du Halestorm?

2010-11-24 @ 16:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0