Tips till band - Hur hittar man bandmedlemmar?

Jag pratade just med ett tjejband som blivit av halva bandet på bara några månader. Först hoppade gitarristen av och sedan hoppade två till av, en efter en. Jag vet inte hur många gånger jag själv varit i samma situation och jag vet flera tjejband som tappat hoppet när det väl hänt dem. Till dessa tjejer, och killar med förstås, som driver band och kämpar för att spela till musik vill jag bara säga - ge inte upp!

Allt går att lösa om man bara har tålamod och tar ett steg i taget. Går det att lösa långvarigt, lös det kortvarigt. Går det inte att lösa helt, lös det delvis! Och se till att annonsera mycket: på nätet, i musikbutiker och vid replokaler och musikföreningar.

Och till alla som letar efter andra musiker i Sverige, här finns sidor som hjälper er att hitta medlemmar:

www.bandfinder.se
www.vend.se (nya vendolin)
www.vimusiker.se
www.musikerstockholm.se (bara stockholm)
www.helgon.se (i Egetband-forumet under Musik)
www.jamma.se
forum.studio.se (mest projektsamarbeten)

För tjejer som letar musiker är det också en idé att prata med organisationer som stödjer tjejer inom musik:

No Remorse
Alarm
Girls Rock Camp
Popkollo
Monomess

Om det är någon som vet fler sidor för musiker eller bra musikorganisationer, tipsa gärna om dem i kommentarer. Och eftersom jag vet att folk från flera länder läser min blogg, och alla mina egna tips är i Sverige, så vore det jättebra om ni tipsade om sidor/organisationer i era länder.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0