4 Octave Wonders Part 1 - Eric Adams

Röster som spänner över fyra oktaver växer inte på träd och de få som sysslar med metal tänkte jag här
ge lite extra uppmärksamhet genom en ny kategori på min blogg - 4 octave wonders.

Sång är vad som ger musiken själ, dynamik och dimension och även om jag älskar growl så älskar jag ren
sång med skolade röster minst lika mycket. Båda har sin charm och båda passar i sina respektive genres,
vad man föredrar för dagen beror mer på sinnesstämning än något annat. Jag kommer beskriva några av
mina absoluta vokala favoriter i denna serie. Tyvärr känner jag inte till någon kvinna inom metal som klarar
dessa fyra oktaver så det kommer bli idel killar i denna serie inlägg och först ut är Eric Adams.



The man with the leather lungs. Eric Adams har en röst som spänner från G1 till C6 och han får ofta användning
av hela det registret som frontman för metallvikingarna Manowar. Med texter som "Woman, be my slave...
That's your reason to live..." samlar dem inte ihop några grova poäng hos mig, även om de gjort en bunt
grymma låtar genom åren.

Men nu var det inte Manowar som var under luppen utan Eric Adams. Eric spelar gitarr och keyboard och ska
vara en utmärkt pilbågsskytt! På DVD’n "Wild Life and Wild Times" ska man kunna få se prov på det.
Han har även skrivit musiken till denna DVD. Som ung brukade han gå på alla Deep Purple-spelningar han kunde,
eftersom han älskade Ian Gillans röst. Ian var också hans stora inspiration till att själv börja sjunga och det har
han ju lyckats rätt bra med! Han skapade sitt första band, "Meet the Kids" som 11-åring (!). De har två låtar
(uder bandnamnet "The Kids") med på ett album som heter "class of ’66".

Eric är på den här inspelningen endast 12 år gammal! Det roliga börjar 30 sek in på videon:



Trots att han vigt sitt liv åt asagudarna och metallen så har han hunnit med att sjunga in mycket annat också.
"Nessum Dorma" känner alla Manowar-fans till och den sjöng han in som en hyllning till deras italienska fans.



"Nessum Dorma" finns med på albumet "Warriors of the World" och där hittar vi också låten "An American Trilogy"
som innehåller lite amerikanska klassiker.



Under turnén 2007 spelade han in "The Phantom Of The Opera" med Maria Breon från HolyHell och denna
inspelning finns på HolyHell’s album "Apocalypse".



Han har även sjungit "Where Eagles Fly" med Sarah Brightman.



På "Magic Circle Festival DVD" Sjunger han den Bulgariska nationalsången.



Bjällerklang, arior och fantomer i all ära men vi avslutar ändå där Eric gör sig bäst, stort och majestätiskt
bland kungar, svärd, blixtar och åska - "The Crown And The Ring":



En av mina favoritlåtar med Manowar: Master Of The Wind



http://www.facebook.com/pages/Eric-Adams/17222722150

http://www.manowar.com/

Kommentarer
Postat av: Seance

Otroligt bra inlägg!!! Eric Adams är en grym sångare dags för folk att inse detta. Tidiga Manowar när de sjöng på gammel engelska är hur mäktiga som helst.

"Hail To England" är ett måste i alla som gillar hårdrock skivsamling. Detta inlägg gjorde min dag! fantastiskt och sitta och njuta av alla musikvideo klippen ser fram emot fortsättningen i denna kategori. Nä nu FAN åker "Hail To England" på stereon så grannarna kan slå takten i vägen.



Strong winds - magic mist

To Asgard the Valkries fly

High overhead - they carry the dead

Where the blood of my enemy lies.



Three sons have I, and they

Ride by my side. - The fierce,

The black, and the wicked are

their names - we ride down my

enemies on their half-hearted flight.

No voice of mercy - no evangels of light.



2010-12-16 @ 14:20:40
URL: http://seance.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

Håller med föregående talare och jag sätter på "Bridge Of Death".

2010-12-16 @ 14:32:56
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Fred

jävlar vilken kille! Har varit alldeles för dålig på att lyssna på Manowar... Ska ändra på det!

2010-12-16 @ 19:19:00
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/
Postat av: Kim

Välskrivet och intressant på många sätt! :)

2010-12-17 @ 08:09:43
Postat av: Fred

sv. Thankie, jo den blev riktigt bra!

2010-12-17 @ 19:26:19
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/
Postat av: [lisabjernhagen]

sv: Oj, det är lite allt möjligt jag kollar i :) men många forum om socionomyrket och programmet blir det just nu.

2010-12-18 @ 14:21:40
URL: http://lisabjernhagen.com
Postat av: fredrik

aaah



Jag tycker att han har tappat en hel del. men va fan, vem har inte det? Jag älskar deras debutskiva och allt fram till Triumph of steel, sen vet jag inte vad de har gjort. Det kom för mycket musik som var bättre. Och mindre pinsamt.



Men, Eric sägs fuska på, är det The crown and the ring? hur som haver, vem bryr sig då han satt en standard som få metalsångare lever upp till? Han har en bra kopia i Virgin Steelsångaren.



Kudos! Eric ftw!

2010-12-20 @ 13:37:45
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0