Sammanfattning 2011

Som en avbryt på en lång tystnad på bloggen så tänkte jag sammanfatta vad som hänt i mitt liv 2011. Jag tänkte dela upp det i tre delar: Music, Living, Love. Bered er på en lång läsning...

Frantic Amber

Året började med att vi släppte vår första EP Wrath of Judgement. En video till titellåten som vi släppt som teaser året innan hade gått bra och det gav en bra grund för oss när vi väl släppte EP:n. På grund av att vi skiljts från vår tidigare trummis Emlee så fick vi erfarenheten av att arbeta med livetrummisar nästan hela 2011.


Bandet som förut var fem, var nu fyra...


Flera bokare hade visat sitt intresse redan i slutet på 2010 och vi börjat ana att det skulle bli ett väldigt bra gigår. Men inte kunde vi förstå vad som komma skall, redan i början på det nyaåret, i mars 2011, blev vår första utomlandsturné bokad nämligen Metal Valkyries Tour (Dag 1, Dag 2, Dag 3, Dag 4, Dag 5) tillsammans med Hysterica. Det var ca en veckas turné i Ryssland av alla länder - vilken dröm!


Helt oförglömlig turné

Nervösa som vi var åkte vi 9 tjejer (Hysterica 5 st och FA 4 st) och 2 killar (Hystericas manager Bosse och FAs livetrummis Jocke Wallgren). Vi hade ingen aning vad som väntade men när vi väl kom dit så blev vi mer än väl mottagna och publiken var fantastisk! Ett av gigen var Zheleznye Devy fest som är Rysslands största female-voice festivaler, där fick vi spela för vår största publik hittills - 750 personer!


Våra metalsystrar!

En bokare till ett av gigen hade ett eget skivbolag Blackend Life Production och tryckte upp vår EP en "special edition" för Ryssland! Han blev till och med så exalterad över oss att så fort vi kommit hem så började han planera för vår ryska comeback.


Ryska versionen av Wrath of Judgement!

Från Ryssland direkt till Stockholm och Wacken Metal Battle-finalen! Vi tog oss tillsammans med åtta andra band till Sveriges Wacken Metal Battle-final. Vi drog flest folk och var ett av kvällens mest uppskattade band men vi kom bara tvåa, om man nu får säga det. En röst till och vi hade fått åka till Tyskland! Tråkigt för oss men desto roligare för bandet Mother of God som vann och det var de värda.


Vi gav allt - Wacken Metal Battle 2011

Det ena ledde till det andra och även om vi inte fick festivalspelningen Wacken Open Air så fick vi Sweden Rock Festival via en tävling av vårt studieförbund Studiefrämjandet.


Nemisbanden som uppträdde 2011

Sweden Rock Festival blev en stor spelning för oss inte minst pga publikantalet. Trots att Accept spelade samtidigt som oss på scenen bredvid så hade vi mycket folk! Och desto mindre blev det in då Accept valde att sluta tio minuter före utsatt speltid och deras publik gick därifrån, såg oss på vägen på scenen bredvid och stannade! En publikräknare på Sweden Rock uppskattade publikantalet till ca 8500 personer, men när Accept slutade så kunde det lika gärna vara det dubbla!


Publiken på Sweden Rock uppskattes till 8500, men efter Accept nästan till det dubbla
 
Vår bokare i Ryssland och skivbolagsägare, Valery, ville ha tillbaka oss redan i september samma år, så så fick det bli! :-)


Vår andra turné i Ryssland - vår första headlinerturné <3

Vår andra Rysslandsturné blev redan samma år som vår första turné i Ryssland.  Vi kunde inte fatta hur kort tid det var emellan de två turnéerna, det kändes som minst ett år oss med tanke på hur mycket som hänt emellan med alla tävlingar, festivalspelningar och EP-produktion! Vår livetrummis Erik Röjås fick påminna oss hela tiden att det faktiskt var i våras vi var där senast. Erik var vid den tidpunken vår stadiga livetrummis då han kört varanda gig vi haft sedan Sweden Rock Festival.


Jag längtar redan tillbaka!

Turnéen var 10 dagar lång med sju gig, och den var superkul och oförglömlig. Jag har tyvärr inte tagit mig tid att blogga om den ordentligt! Än så länge har jag bara skrivit om Dag 1 och Dag 2 men tänkte fortsätta blogga retroaktivt 2012 istället! ;-)


Bild på tidningen Metro tagen med min iphone :-)

När vi kom hem så forsatte giglistan med gig på musikmässan Musician's Planet och rockbåten Rock Bitch Boat. Tack vare att vi lyckats sälja flest biljetter av demo-banden så fick vi välja speltid först och fick spelade därför som ett av dem första banden på den stora scenen!





Efter Rock Bitch Boat så var det bara hem och öva och gå igenom låtarna i detalj inför EP-inspelningen del 1 i december! Ralph var i Stockholm i ca en vecka innan jul och då spelades det in för fulla muggar. På grund av jobb och dyligt så hann vi bara med häften av låtarna, men en av dem kommer bli en teaser i form av en musik video i slutat på januari.



En annan nyhet är att vid det här laget (ett halvår och 16 gig senare) så hade Erik Röjås som trummis nästan vuxit fast i bandet.  Vi kunde nämligen inte längre tänka oss att spela utan honom. Och då han också ville vara med så fanns det liksom inga skäl att inte ta in honom så Erik blev Frantic Ambers första manliga medlem och alltså vår nya trummis!

Erik Röjås live med oss i Ryssland

Och sist men inte minst så kom den stora nyheten... Som ett av årets mest uppmärksammade band så fick vi som en julklapp och brev på posten ett plats på P3 Guld-galan i januari! Vi kommer den 21:a januari 2012, att som enda uppträdande rock/metal band/artist, att framföra en låt inför 2500 personer på Lisabergshallen i Göteborg, inför hela svenska folket live i P3 samt på TV i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland! Helt otroligt!


De första veckorna fick jag nypa mig själv i armen varje dag!

Sammanfattat så 2011 var ett riktigt gigår för oss, med totalt 27 gig sammanlagt så är det rekordet för mig hittills, oavsett band. Men det var också ett år av höjande av kvalitet för oss, både live som låt- och inspelningsmässigt. Jag kan inte vänta tills jag kan visa er den nya Ep:n!


Living - from one life to another

Något annat som hänt i mitt liv är att den stora lägenheten på 137 kvm som vi (jag och Marcus hade och renoverade) blev klar. Det slit som var med den lägenheten (och våra band förstås) tog slut på förhållandet vi hade. Men fin blev lägenheten, och pengarna vi fick för den när vi sålde var efterlängtade. Här är lite bilder!

Före renoveringen....


Efter....



Tack vare pengarna vi fick för lägenheten ovan kunde jag köpa mig en egen bostadsrätt och också mitt nya renoveringsprojekt. För första gången får jag välja helt själv! Som om inte den första renoveringen räckte tänker ni? Kanske är det så att när man väl har börjat så är det svårt att sluta... Som tatueringar ungefär, tack och lov har jag aldrig börjat med det! Men mer om renoveringen i bloggen 2012!

Före renoveringen...


Här bor jag nu! Som ni ser så har jag redan börjat! :-D






Min nya hemmastudio - Mac med Pro Tools 10! :-)




Trackback
RSS 2.0