Devin Townsend på Debaser

Igår var det Devin Townsend på Debaser Slussen i Stockholm och jag hade inte biljett... Jag hade tidigare försökt få biljett för en månad sedan men då var de redan slut. Har haft ett öga på försäljningen i fall någon inte hämtat ut sina biljetter och det skulle dyka upp nya men inte då. Sedan kom räddningen - Facebook. Jag kikade på eventet på facebook och fick syn på någon sålde biljett och den vägen var det. Klockan var då 18:30 och första bandet skulle gå på vid kl. 20:30, då fick jag tag på biljett.



Jag har varit ett Strapping Young Lad-fan länge och därmed Devin-fan men inte än hunnit se varken Strapping Young Lad eller Devins egna project live. Det här var första gången! Och vilken konstig och ändå fantastiskt upplevelse det var! När introt började så trodde man nästan att man kommit fel då det lät som ett radioprogram med poplåtar, tillhörande knasig video visades samtidigt med en strump-docka som skulle föreställa radiopratare, även kallad Ziltoid. Efter detta satte de igång giget och gjorde snabbt efterlängad kontrast till radiomusiken.





Med en inlevelse utöver det man brukar få se så leverade de musiken med dynamik och ljudet var verkligen fantastisk. Kanske inte annat man kan vänta sig när Devin varit i farten. Videon bakom bjöd på en del andra roliga grejer, bland annat fler strumpdockor, konstiga surrialistiska mönster och gamla TV-spel (Sonic the Hedgehog). Om det är något man inte kan kalla Devin Townsends show så är det mainstream.





En låt med Strapping Young Lad-likande fick jag! Color Your World satt som gjuten och jag hade gärna lyssnat på mer av den varan men bra var det ändå. Värt att nämnas är kanske att Devin trotsade sin nyvunna magsjuka för att stå på scen den kvällen. Han valde att inte göra en Metallica och gick faktiskt upp och gjorde giget trots risken för att magsjukan skulle sig påmind på scen. Och oj vad de leverade då! De körde i säkert 1,5 timme med det vanliga setet plus encore, men denna gång även ett extra encore! Stockholmspubliken vägrade ju gå, så då var det bara upp på scen igen och tog den här gången publiken med sig. Nedan är videoklipp, det sista är från den sista encoren!







Efter detta var jag ju tvungen att gå och köpa en girle-tröja, trots att Devin mer eller mindre hade varnat oss för att merchkillen också fått magsjukan. Ibland får man ta risken! ;-)


Nöjda och belåtna!

Kommentarer
Postat av: Seance

Mkt bra inlägg! Intressant att läsa och kolla på videona.

2011-03-15 @ 08:19:36
URL: http://seance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0