4 Octave Wonders Part 9 - Daniel Gildenlöw




Där ser man. Ännu en svensk och Daniel nummer två som fixar fyra oktaver, den första var ju Daniel Heiman.
Och nu kanske ni tror att jag kommer lista hela världens metalsångare i den här avdelningen men där har ni fel
för det är faktiskt inte så många som klarar 4 oktaver, de flesta fastnar runt 3-3,5. Det är alltså en exklusiv
skara sångare och om jag inte misstar mig alldeles så är det här den sista svenska killen som platsar.

Daniel föddes 1973 och är mest känd för prog-metal-bandet Pain of Salvation. Förutom sin 4-oktaviga pipa
är han också riktigt grym på flera instrument, t.ex gitarr och keyboard.

Han startade bandet Reality som elvaåring. Med en medelålder på 14 år ställde de upp i Rock-SM 1987 och
redan som 15-åring vinner han sångpriset i kategorin "Under 20" i Rock-SM. 1991 bytte Daniel bandets namn
till Pain of Salvation som sedan dess släppt sju album och ett åttonde släpps när som helst.

En EP släpptes 2009 och från den plockar vi "Linoleum".



Daniel har varit med i bandet The Flower Kings och är medlem i "supergruppen" Transatlantic med medlemmar
från bl.a Marillion och Dream Theater. Han har dock inte varit med på studioinspelningarna utan endast
medverkat live.

Transatlantic med en Dio-tribute (crappy video men Daniel har den blå tröjan)



Mellan 2002 och 2007 medverkade han i Daniele Liverani's trilogi "Genius: A Rock Opera" där han sjöng
med storheter som DC Cooper, Eric Martin och Mark Boals.

Här är "Toy Warehouse" där Daniel sjunger med DC Cooper.



2010 fick han stryk av Pernilla Wahlgren. Pinsamt! Ja, i Melodifestivalen alltså. Pain of Salvation och låten
"Road Salt" gick vidare till andra chansen och duellerade mot Pernilla. And lost...
Jävla Daniel - han fick mig att nämna melodifestivalen...



Även då Daniel är duktig på det han gör idag skulle jag av egoistiska skäl vilja se Daniel slå sig ur genren
prog-metal/rock och åtminstone prova på lite tyngre musik för han har en röst som skulle passa sjukt bra
till tyngre metal.

http://www.facebook.com/danielgildenlow

http://www.myspace.com/painofsalvation


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Sv. jag har lite blandat med t-shirt layouter som är halvfärdiga och inte använda på lager.



Men det går ju att göra nytt med så klart.



Maila mig så kan vi ta det den vägen.



Ha de! \m/

2011-03-23 @ 16:54:53
URL: http://kreem.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

sv:

Tack och jag älskar dessa inlägg hos dig. ;)

2011-03-24 @ 09:31:00
URL: http://grimgoth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0