Savatage



Bjuder på klassisk Florida metal i kylan. Bröderna Criss och Jon Oliva bildade "Avatar"1981 i Tarpon Springs, Florida. 1983 var Avatar tvungen att byta namn p.g.a. att de inte ägde upphovsrätten till namnet. De kombinerade ordet "Savage" med "Avatar" och kom på namnet Savatage. De två första albumen "Sirens" och "The Dungeons Are Calling" släpptes på det lilla oberoende skivbolaget Par records. 1985 skrev de kontrakt med Atlantic inför det tredje albumet "Power of the Night" det var där man börjar skönja bandets oortodoxa inställning till metal där de la in låtstrukturer från b.l.a. musikaler.Efter de släppt "Fight For Rock"1986 turnerade de med Metallica och KISS. 



Savatage första kommersiella framgång kom med 1987 års "Hall of the Mountain King" som också introducerade en ny musikalisk inriktning med symfoniska instrumentala inslag. Här är videon till "Hall of the Mountain King"

 

På uppföljaren "Gutter Ballet"1989 skrev bandet längre progressiva låtar med mer komplexa melodier.



År 1991 skapade bandet sin första rockopera "Streets" som nästan försvann i grungevågen som svepte över världen, men Savatage hade spelat in en musikvideo till låten "Jesus Saves" som roterade på Mtv Headbangers Ball och där upptäckte en ny publik bandet.



Criss Olivas flickvän var modell för "Edge of Thorns"1993 omslag och Savatage hade äntligen börjat få en större kommersiell framgång och fina recensioner världen över. Då oktober 17 1993 blev Criss Olivas bil påkörd av en rattfyllerist Criss Oliva dog av skadorna. Hans bror ville lägga ner bandet men behöll det igång för att hedra sin brors minne och hålla hans musik levande.








Kommentarer
Postat av: Grimgoth

Minns än hur jag en natt på fyllan upptäckte "Hall of the Mountain King" på VH1 tror jag för länge sedan och vart hooked.

Asa bra är dom ju samt "Circle II Circle".



Dock var inte nya skivan "Consequence Of Power" med den gruppen lika bra som dom tidigare, men den kanske växer?



Grymt att du gillar dessa med!

2011-01-31 @ 10:23:09
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: fredrik

Ja. Jag älskar Hall of the mountain king-skivan. Jag skrev nyss om den. Vi verkar ha samma smak. Jag hade just skrivit om Crimson Glory då jag hittade hit förstagången, tror jag, och läste lite mer om dem här. 8)



hehe



http://fredrik-d.blogspot.com/2011/02/en-ny-grej-en-fantastisk-skiva.html

2011-02-10 @ 11:27:47
URL: http://fredrik-d.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0