4 Octave Wonders Part 3 - DC Cooper



DC Cooper är nog mest känd för sin tid med Silent Force (som så vitt jag vet fortfarande lever) och framförallt
progressiva danskarna Royal Hunt och även om han fortfarande är aktiv så är det sparlåga som verkar gälla för
tillfället, eller som hans Myspace upplyser oss om: Inga kommande shower/händelser" :(

Under sin uppväxt i Pittsburgh, Pennsylvania gjorde han som många andra; gick från band till band i jakten på sin
musikaliska identitet. Den berömda sångpedagogen Charlotte Coleman hjälpte DC att ta till vara på den enorma
vokala potential han bar på. Han körde lite krogspelningar runt Pittsburgh ett tag men med 90-talet ville han
mycket mer än så och snart hade han nya utmaningar att ta sig an.

När DC såg musiken förändras i USA, med intåget av grunge och dödsmetall så insåg han att han inte ville ägna
sig åt den typen av musik utan ville lägga sin energi åt det progressiva hållet och då kikade han åt Europa där
den progressiv hårdrocken fortfarande dånade ur högtalarna.

Vad alla kanske inte vet är att DC kunde ha sjungit i Judas Priest då han var en av finalisterna när Halford skulle
ersättas men som säkert alla vet så knep Ripper det jobbet och iaf jag är glad att det blev så för jag tror Ripper
passade bättre med Judas och DC fick då chansen att ta båten till Danmark och i december 1994 provsjöng
han för första gången med Royal Hunt.

Efter bara 12 rep med bandet stod han på scenen i Osaka, Japan inför 2500 Royal Hunt-fans. Texterna han
nätt och jämt lärt sig hade han printat ut och tejpat lite överallt på scenen. Vad som följde var i mitt tycke
Royal Hunt's "golden era" med massor av musikaliskt godis.

Royal Hunt med "Long Way Home".



"Far Away" med Royal Hunt. 7 minuter in får vi en glimt av röstens potential.



1999, efter totalt fyra album och fyra år med Royal Hunt lämnade han bandet och släppte sitt första soloalbum.
Ett album man kanske inte kan kalla metal hur gärna man än vill men hans röst gör den värd en lyssning.
Tre bra låtar tror jag att jag hittade på den till slut. Han har även hunnit med fyra album med Silent Force,
ett med Amaran's Plight samt projekt som Missa Mercuria och gästsång på bl.a Pink Cream 69's Electrified.

Hans nuvarande och framtida planer är diffusa men det känns väl inte som han kommer återuppstå i något stort
band utan fortsätter med små projekt och gästsång.

"Until The End" från hans soloalbum.



För er som gillar hans röst (och om inte stenhård så ändå grymt bra musik) rekommenderar jag speciellt
albumen "Moving Target" och "Paradox" med Royal Hunt och "Walk the Earth" med Silent Force.

Jag tycker alltid att det är trist när grym talang inte uppnår det jag tycker de förtjänar men killen är bara 45 år
så vi kan bara hoppas att vi får höra mycket mer av DC's fantastiska röst i framtiden!

Silent Force med "Walk The Earth".



"Save Me From Myself" från "Walk The earth" med Silent Force.



http://www.myspace.com/dccooperofficial

http://dccooper.free.fr/

Kommentarer
Postat av: Seance

Fan! Vad jag älskar denna serie! Best ever!!! DC Cooper var en mkt trevlig bekantskap ska absolut kollas upp mera. När kommer nästa del? Vad kan det bli? någon från Crimson Glory, Fates Warning, Steelheart, Yngwie Malmsteen eller något helt annan spänningen är olidlig jag vill veta nu!!! har blivit beroende av 4 Octave Wonders!!!

2011-01-03 @ 03:02:37
URL: http://seance.blogg.se/
Postat av: Grimgoth

Bra tips!

2011-01-03 @ 14:55:40
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Last Exit

DC Coopers självbetitlade album innan Silent Force är "orgamiskt" bra...

2011-01-07 @ 23:32:42
URL: http://lastexittonowhere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0