My Gear - Del 1 Mesa Dual Rectifier



De som följt mig och Frantic Amber här i bloggen känner kanske till att jag numera kör mina gitarrer
genom en Mesa Dual Rectifier. En rörförstärkare på 100W som är ett trekanaligt, lite egensinnigt och
knepigt monster. Hade jag inte varit så rädd om mitt hår hade jag förmodligen slitit det för länge sen!

Den är väl ganska straight forward som förstärkare sett med inställningar för bas, mid, diskant, gain och presence för alla tre kanaler. Första kanalen är clean och den har använts rätt sparsamt då.. ;)

Andra och tredje kanalen är rätt lika med största skillnaden att presence arbetar helt olika för dessa kanaler.

I grunden är kanal två lite mer åt vintage-hållet och kanal tre mer modern. Kanal två lämpar
sig också lite mer för solo än riff. Utöver ovan nämda inställningar har man också tre modes
att välja mellan - raw, vintage och modern vilket bidrar till en massa roliga möjligheter.


På baksidan har man även möjligheten att välja likriktare (rectifier). Antingen rör eller dioder som
också påverkar karaktären på ljudet.

Jag valde rör till slut.

Du har även även en till "karaktärs-omkopplare"
på baksidan där du kan välja mellan "spongy"
och "bold".

Ja, ni ser själva vilken jag kör på... "Spongy" är
väl så långt ifrån metal man kan komma.
   

Många tycker att Mesan är för begränsad i hur den låter, att den alltid låter Mesa hur man än rattar
in den och jag håller med till viss del. Jag ser det kanske inte som en nackdel att den alltid låter Mesa
för jag älskar de flesta ljud den producerar. Jag ångrar inte bytet från Marshall till Mesa för en sekund
trots att Mesan kräver mycket mer tålamod än vad min Marshall gjorde.

Har haft otroooliga problem med att hitta rätt ljud på den och bytt rörtyp från 6L6 till EL34 för att
komma närmare "mitt" ljud. Har även labbat mycket med olika pickup-konfigurationer på mina gitarrer.
Allt från passiva EMG's och Seymour Duncan's till sustainer-mickar från Fernandes och till slut fastnade
jag för de tjatigt klassiska EMG 81 och 85. Även saker som ofta förbises som t.ex gitarrsladdar har
pedantiskt provats fram och nu kör jag med Lifelines. 500 spänn för sex meter sladd kan tyckas
mycket men i gitarrsladdarnas värld motsvarar det ändå bara övre mellansegmentet...


Ett antal pedaler är också kopplade till förstärkaren men de kommer vi till i ett senare inlägg.

På vår senaste demo användes Mesan tillsammans med ett ENGL-kabinett. Då plockade jag dock bort
två effektrör för att köra förstärkaren i 50W istället för 100. Det är ju välkänt att de flesta rörförstärkare
låter bättre med högre utstyrning till effektrören och det är svårt att komma dit vid inspelning när man
inte kan dra på hur mycket som helst. En mycket enkel lösning som funkade riktigt bra!
De senaste modellerna har denna funktion inbyggd så du kan koppla om mellan 50 och 100W
genom ett knapptryck.

Efter många svettiga ronder är jag närmare mitt mål men fortfarande inte 100-procentigt där jag vill
vara med min bångstyriga bebis (Mesan alltså...) och ännu mer exprimenterade med rörtyper kommer
garanterat att bokas in, både på pre-amp-sidan och effektsidan.

Nu är det ju inte bara jobbigt och frustrerande med det svårfångade "perfekta ljudet", utan geeken i
mig får ju lite välbehövlig näring och ser faktiskt fram emot rörbyten och pillande på rattar och spakar!


Oj... Blev det här alldeles för teknikmuppigt nu?

Vad tycker ni, ska jag fortsätta med den här tekniskt rätt djupdykande avdelningen eller blir det
bara en ointressant, jobbig och krånglig kombination av ord?


Kommentarer
Postat av: Osgar

Fortsätt! Intressant att läsa!

2011-02-06 @ 10:32:22
Postat av: Kim

Intressant och roligt skrivet. Ser gärna en fortsättning!... :)

2011-02-06 @ 11:35:56
Postat av: Susanna

Jag tycker iaf att inlägget var intressant! Det är alltid kul att få en inblick i hur olika musiker fokuserar på sitt ljud.

2011-02-06 @ 12:38:58
URL: http://soulcollector.blogg.se/
Postat av: Max Af Darkness

Är total utrustningsbög så jag tycker sånt här är skitkul, keep it up (Y)

2011-02-06 @ 13:11:47
Postat av: Seance

Det är intressant fortsätt med det och den bra blandningen som finns på bloggen.+ mer bilder på dig och dina band och tjejkompisar.

2011-02-06 @ 15:23:27
URL: http://seance.blogg.se/
Postat av: Dan

Helt klart intressant. :)

2011-02-06 @ 19:00:40
Postat av: Fred

Feting det där men jag håller mig till min Marshall, det är förstås en smakfråga och hade jag spelat hårdare metal så hade jag nog bytt till mesa jag me... Den svarar snabbare!

2011-02-06 @ 22:38:59
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/
Postat av: Dany Thunder

NEJ!! för fan!..fortsätt med detta..sånt här är hur kul och intressant som helst!..älskar sånt , nörd som jag är ^^

2011-02-09 @ 15:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0