Hål i plånboken

Det var verkligen dags att byta rör i förstärkaren eftersom den har börjat låta som ett rymdskepp. Några veckor till med dessa rör så hade man säkert fått höra rysk radio också. På måndag är det gig och då vill man förstås att förstärkaren låter som bäst och hur snyggt blir det med ett "wwrrriiiieeeeeee...!"-ljud i bakgrunden? Känns som jag får byta rör hela tiden (2-3 ggr per år). Vet inte om det beror på att jag köper dåliga rör eller det är normalt slitage när man repar 3 ggr i veckan exlusive gig och inspelning.

När jag väl var där kunde jag inte låta bli att köpa ett sånt där digitalt trådlöst system som jag suktat efter så länge... Det digitala trådlösa systemet förstör inte signalen som ett analogt trådlöst system gör, med andra ord så försämrar inte det ljudet. Och efter årsskiftet så kommer ju dem flesta frekvenserna kring 800 Mhz vara olagliga att använda, så det var dags att uppgradera sig hur som helst! De nya systemen har numera sina frekvenser på 2,4 Ghz bandet.

Kalaset skulle gå totalt på 4600 spänn, som tur var fick man lite stammisrabatt. Fick också pröva grejerna direkt efter jag köpt dem då vi skulle repa efteråt och fan vad bra det lät! Förstärkaren låter nu som ny med grym attack och punch utan missljud, och det digitala trådlösa systemet försämrar inte ljudet alls. Låter guld helt enkelt!


Line 6 Wireless Guitar system Relay G30, Electro Harmonics rör 4 st och några nya sladdar som inte glappar.


Det fick bli EL34-rör denna gång istället för 6L6-rör, gillar det extra punchen med mid-tone man får med EL34:orna.


De sitter hårt, dem jävlarna. ;-)


Byter man rör-modell så måste man också ändra bias:en! Det är så skönt att man har en Mesa så man kan byta rör själv. Till exempel med Marshall så måste en tekniker finjusteras bias:en varje gång rören ska bytas, även om det är samma modell på dem.


Se så fint den lyser! :-)


Min lilla pedalarsenal. Och jag som inte ens använder effekter, dessa pedaler är bara för sound och funktion.






Kommentarer
Postat av: Kim

Kommer att låta bra i morgon då! :)

2010-11-21 @ 22:16:32
Postat av: Rock By Pervelinn

sv: Haha tnx! :) Jo verkligen vissa människor alltså.. Btw gillar jag verkligen din design haru gjort den själv? :)

2010-11-21 @ 22:32:21
URL: http://sprillansny.blogg.se/
Postat av: Annely

SV: Tack som fan! ;) Det var ett testinlägg, som blev fucked up när jag publicerade, så jag tog bort det. Nu när jag fått ordning på allting dyker nog bilden upp igen, haha :)

2010-11-21 @ 22:33:37
URL: http://ereshkigal.webblogg.se/
Postat av: Fredrik

Du får repa med en akustisk gura och spara på stärkaren till gig. :) lycka till imorgon! \m/

2010-11-21 @ 23:00:29
URL: http://kreem.blogg.se/
Postat av: Fred

Vet inte det där om rören men det låter som att du får byta lite väl ofta... Kolla me nån expert, kanske är det något fel på stärkaren... Ska nog oxå ta å köpa mig att sånt trådlöst system... Ser sjysst ut!

2010-11-21 @ 23:04:59
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0